Hoe wordt de anonimiteit van medewerkersonderzoeken geborgd? (Versie 2.0)

Anonimiteit is essentieel als het gaat om medewerkersonderzoeken. Om die reden staat de anonimiteit van medewerkers centraal in Dialog. Het kan daarom zijn dat sommige resultaten verborgen worden in het platform. Wanneer dit gebeurt, dan vind je in het platform een uitleg waarom. In dit artikel lees je hoe anonimiteit in Dialog wordt geborgd en geven we enkele voorbeelden. 

 

Anonimiteitsregels

Er is de mogelijkheid om de resultaten van het medewerkersonderzoek te analyseren op basis van verschillende segmenten. De organisatie kan kiezen van welke segmenten ze gebruik willen maken. De volgende segmenten zijn mogelijk:

  • Teams
  • Functies
  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Tijd in dienst

Om anonimiteit te borgen, hanteren we 3 regels waaraan voldaan moet worden om resultaten te kunnen tonen. 

  1. Resultaten kunnen pas getoond worden wanneer er minimaal 5 medewerkers in een segment het onderzoek hebben ingevuld (minimaal 5 respondenten).
  2. Resultaten van een segment kunnen verborgen worden om een kleiner, zelfde segment, te beschermen. De resultaten van een team met meer dan 5 respondenten kunnen dus verborgen worden om een kleiner team te beschermen.
  3. Resultaten van een segment kunnen verborgen worden om een segment te beschermen dat te veel overlap heeft. De resultaten van een team met meer dan 5 respondenten kunnen dus verborgen worden omdat de resultaten van dat team ook meegeteld worden in een ander team of bij een andere functie.

Hieronder een aantal voorbeelden waarin we deze regels verder toelichten.

Regel 1 - minimaal 5 respondenten

Wanneer minder dan 5 medewerkers in een segment het onderzoek hebben ingevuld, worden de resultaten van dat segment verborgen. Wanneer resultaten worden verborgen, zie je ook niet hoeveel medewerkers uit dat segment het onderzoek hebben ingevuld.

Als een segment kleiner is dan 5 medewerkers, dan worden resultaten voor dat segment nooit getoond. 

Dit wordt in het platform aangegeven door de volgende tooltip.

 

Regel 2 - beschermen van kleinere segmenten

Het kan zijn dat resultaten van een segment met meer dan 5 respondenten verborgen worden om een of meerdere kleine segmenten te verbergen. Zie onderstaand scenario.

De resultaten van 'Sales binnendienst' zijn verborgen omdat er niet genoeg medewerkers zijn die het onderzoek hebben ingevuld.

De resultaten van het team Marketing worden ook verborgen. Niet omdat daar niet genoeg respondenten zijn, maar om de resultaten van de medewerker uit het team 'Sales binnendienst' en de medewerker uit 'Marketing & Sales te beschermen. Je weet namelijk de resultaten van het totaal van 'Marketing & Sales' en de resultaten van 'Sales buitendienst'. Wanneer je ook de resultaten van 'Marketing' zou weten, dan kun je afleiden wat de medewerker van 'Sales binnendienst' en de medewerker van 'Marketing & Sales' hebben gezegd.

Let op: meer inzage kan leiden tot minder resultaten

Inzage in meerdere teams kan er dus voor zorgen dat je resultaten van bepaalde teams niet kunt zien. In bovenstaand voorbeeld zijn de resultaten van team 'Marketing' verborgen om een ander team te beschermen. Stel je had alleen inzage in het team Marketing, en niet in de andere teams uit het voorbeeld, dan zou je de resultaten voor Marketing wel zien. Je hebt namelijk geen andere teams waar je de resultaten mee kunt vergelijken. 

 

Regel 3 - beschermen van overlappende segmenten

Het kan zijn dat resultaten van een segment met meer dan 5 respondenten verborgen worden omdat het te veel overlap heeft met een ander segment. Zie onderstaand scenario.

De resultaten van Customer Support worden verborgen, omdat het te veel overlap heeft met de resultaten van het bovenliggende team 'Teamleider Customer Support'. De resultaten op dit niveau zijn namelijk de resultaten van 10 Customer Support medewerkers + de Teamleider. In totaal dus 11 medewerkers.

Als je zowel de 10 resultaten van Customer Support zou weten, en de resultaten van de in totaal 11 medewerkers in de laag daarboven, dan kun direct achterhalen wat de teamleider heeft gezegd.

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0