eNPS staat voor "Employee Net Promoter Score". De eNPS is een managementtool die wereldwijd gebruikt wordt om met een enkele vraag betrokkenheid in kaart te brengen. Namelijk:
- Hoe waarschijnlijk is het dat je jouw organisatie als werkgever zou aanbevelen aan anderen?
Medewerkers beantwoorden deze vraag op een schaal van 1 tot 10
- Als je een 9 of 10 geeft, ben je een promotor / fan van de organisatie
- Als je een 7 of 8 geeft, ben je passief tevreden / neutraal over de organisatie
- Als je een 6 of lager geeft, ben je kritisch over de organisatie
Je berekent de eNPS score door het percentage promotors te pakken en daar het percentage criticasters af te halen. Daarmee kom je op een score tussen de -100 en +100. Heb je een positieve eNPS, dan betekent dit dat je meer promotors hebt dan criticasters. Heb je een negatieve eNPS, dan betekent dit dat je meer criticasters hebt dan promotors.
Voorbeelden eNPS berekening
Hieronder volgen twee voorbeelden op basis van onderstaande afbeelding.
Voorbeeld 1: eNPS van +33
% promotors = 50% (3 van de 6)
% critici = 17% (1 van de 6)
eNPS = 50 - 17 = + 33
Voorbeeld 2: eNPS van -33
% promotors = 17% (1 van de 6)
% critici = 50% (3 van de 6)
eNPS = 17 - 50 = - 33