Hoe analyseer ik de organisatie resultaten van een medewerkersonderzoek?

Je kunt de resultaten van je medewerkersonderzoeken vinden door bovenin de balk te klikken op 'Organisatie' en vervolgens links op Betrokkenheid/Engagement (dit kan een andere term hebben, op basis van jouw organisatie). Hier vind je een dashboard waarin je de resultaten per onderzoek kunt bekijken. In dit artikel leggen we uit hoe je dit dashboard kunt aflezen en de resultaten analyseert.

 

Interpreteren scores

De scores in het dashboard liggen tussen de 0 en 100 en je kunt deze score interpreteren als een rapportcijfer. Dus een 76 is een 7,6 en een 63 is een 6,3. Scores kunnen een groene of rode kleur hebben. Alle scores onder de 65 worden rood. Niet omdat dit onvoldoende is, maar omdat je hierdoor snel inzicht krijgt in de thema's of vragen waar nog de meeste winst te behalen valt. 

De eNPS score wordt anders berekend en ligt tussen -100 en +100. Een negatieve eNPS kleurt rood en een positieve eNPS kleurt groen. In het support artikel 'Wat is de eNPS en hoe wordt deze berekend?' lees je hier meer over.  

 

Bovenaan in het dashboard zie je de scores op hoofdlijnen, gebaseerd op de teams die geselecteerd zijn in de teams-filter. Standaard zijn alle teams waar je inzage in hebt geselecteerd.

  • Betrokkenheid: hier toont de gemiddelde score van alle thema-vragen die zijn gesteld.
  • eNPS: hier toont de totale eNPS score.
  • Participatie: hier toont het aantal medewerkers dat het onderzoek heeft ingevuld.

Daaronder zie je ook de scores per thema die zijn uitgevraagd. Als je op een of meerdere thema's klikt, dan filtert het overzicht daaronder op basis van de geselecteerde thema's.

 

Filters

Bovenin het dashboard kun je filteren op basis van teams. Wanneer je een team aanklikt, dan tonen de resultaten van de geselecteerde team(s).

Je kunt ook de resultaten van eerdere onderzoeken bekijken. Bovenin het dashboard kun je kiezen van welk onderzoek je de resultaten wilt bekijken.

Daarnaast kun je de resultaten exporteren naar een Excel-bestand. Deze export bevat alle toegepaste filters. In het Excel-bestand zie je alle antwoorden per vraag, wat waardevol kan zijn voor:

  • Het bekijken van alle geschreven opmerkingen per vraag – vooral handig bij een groot aantal reacties, omdat het een duidelijk overzicht biedt.
  • Het berekenen van de gemiddelde score voor de eNPS – dit geeft extra context aan je analyse.

     

Analyseren resultaten

Je kunt de resultaten analyseren met behulp van de verschillende weergaven. Je kunt de resultaten tonen via de heatmap, per thema, per vraag, en per antwoord. Hieronder volgt een uitleg hoe de resultaten per weergave kunt analyseren. 

De resultaten worden altijd anoniem weergeven. In dit artikel lees je hoe anonimiteit in Dialog wordt geborgd.

 

Heatmap en segmenten

Via de heatmap kun je de resultaten weergeven op basis van verschillende segmenten die we aanbieden. Afhankelijk van welke segmenten jouw organisatie heeft gekozen, zou je de volgende segmenten kunnen kiezen:

  • Teams: hier zie je de resultaten per team, op basis van de organisatiestructuur.
  • Functies: hier zie je de resultaten per functie, gebaseerd op de functie die medewerkers in het platform hebben.
  • Geslacht: hier kun je resultaten zien per geslacht (man/vrouw/anders), gebaseerd op het geslacht dat in Dialog is toegevoegd (eventueel vanuit een koppeling met je HR-systeem).
  • Leeftijd: hier zie je de resultaten per leeftijdscategorie, gebaseerd op de geboortedatum van een medewerker.
  • Tijd in dienst: hier zie je de resultaten per dienstjaar, gebaseerd op de datum in dienst van een medewerker.

 

Wanneer je op een van de cellen klikt in de heatmap, dan opent aan de rechterkant een scherm waar je de geschreven toelichtingen bij een thema kunt zien. Dit is natuurlijk enorm waardevol omdat het context geeft over waarom medewerkers een bepaalde score hebben gegeven. Je hebt hier ook de mogelijkheid om op antwoorden te reageren via de 'Reageer' knop onder een antwoord (hier lees je meer over anoniem in gesprek gaan via Dialog)

Trends per team en thema
Daarnaast is boven aan deze pagina de trendlijn te zien voor specifiek dit team per thema. Zo kan je zien hoe het thema in de afgelopen onderzoeken heeft gescoord. En is dit inzichtelijk gemaakt in een lijngrafiek. Rechtsboven in beeld kan je de onderzoeken selecteren die je wilt weergeven.

Op de Y-as is de score te zien, en op de X-as de verschillende onderzoeken die geselecteerd zijn. De gekleurde datapunten geven de scores per onderzoek weer, beweeg je muis over een punt om de exacte waarde te zien.
Wanneer het thema in een bepaald onderzoek niet is gesteld of er een te lage response is, wordt dit weergegeven met een wit puntje.

Rechtsboven kun je zelf bepalen welke onderzoeken je in de grafiek wilt tonen. Onderaan zie je een tijdlijn die weergeeft wanneer de onderzoeken zijn uitgezet binnen de organisatie.

 

Per thema

Wanneer je het overzicht per thema zet, krijg je de resultaten te zien per thema. Je kunt de thema's uitklappen om de scores per subthema te zien, en zelfs per vraag. Dit overzicht geeft je snel inzicht in welke (sub)thema's het hoogst scoren, en op welke subthema's de meeste winst te behalen is.

Ook hier geldt weer, wanneer je op een thema of vraag klikt, krijg je alle geschreven toelichtingen te zien.

Trends per thema
Ook zie je in dit rechter scherm de thema's in de trendlijn terugkomen op organisatieniveau. Zo kan je zien hoe het thema in de afgelopen onderzoeken heeft gescoord. En is dit inzichtelijk gemaakt in een lijngrafiek. Rechtsboven in beeld kan je de onderzoeken selecteren die je wilt weergeven.

Op de Y-as is de score te zien, en op de X-as de verschillende onderzoeken die geselecteerd zijn. De gekleurde datapunten geven de scores per onderzoek weer, beweeg je muis over een punt om de exacte waarde te zien.
Wanneer het thema in een bepaald onderzoek niet is gesteld, wordt dit weergegeven met een wit puntje.

Rechtsboven kun je zelf bepalen welke onderzoeken je in de grafiek wilt tonen. Onderaan zie je een tijdlijn die weergeeft wanneer de onderzoeken zijn uitgezet binnen de organisatie.

 

 

Per vraag

Wanneer je het overzicht per vraag zet krijg je de scores van alle gestelde vragen te zien. Deze weergave is enorm waardevol om heel specifiek per vraag te kunnen zien hoe er is gescoord. Door op het kopje 'Score' te klikken kun je de vragen sorteren van hoog naar laag en laag naar hoog. Op die manier zie direct welke vragen het hoogst gescoord hebben en welke vragen het laagst. Dit is enorm waardevol wanneer je aan de slag gaat met je analyse en een toplijst wil maken met de onderwerpen om mee aan de slag te gaan.

Wanneer je op een vraag klikt, dan opent opnieuw een scherm waar je de geschreven toelichting per vraag kunt bekijken. Dit geeft je extra context over hoe de score tot stand is gekomen. Hieronder lees je hoe je de trendlijn kan analyseren.

Trends per vraag
Bovenaan dit scherm zie je een trendlijn die laat zien hoe een specifieke vraag heeft gescoord in meerdere onderzoeken. Als deze vraag in meerdere onderzoeken is opgenomen, worden de resultaten daarvan samengevoegd in de lijngrafiek. Rechtsboven in beeld kan je de onderzoeken selecteren die je wilt weergeven.

Op de Y-as is de score te zien, en op de X-as de verschillende onderzoeken die geselecteerd zijn. De gekleurde datapunten geven de scores per onderzoek weer, beweeg je muis over een punt om de exacte waarde te zien.
Wanneer een vraag in een bepaald onderzoek niet is gesteld, wordt dit weergegeven met een wit puntje.

Rechtsboven kun je zelf bepalen welke onderzoeken je in de grafiek wilt tonen. Onderaan zie je een tijdlijn die weergeeft wanneer de onderzoeken zijn uitgezet binnen de organisatie.

 

Per antwoord

Tot slot kun je het overzicht ook nog alle antwoorden tonen. Je ziet vervolgens alle geschreven toelichtingen op de vragen. Je kunt het overzicht ook zo indelen dat je alle antwoorden ziet, dus ook die zonder geschreven toelichting. Je kunt op antwoorden anoniem reageren via de 'Reageer' knop. Bijvoorbeeld op alle vragen waar een lage score op is gegeven.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 1 van 1